Projob

Interview thijs ten hag 

'Ik geloof net als Projob in ondernemen vanuit hart en hoofd'

Dat Thijs ten Hag, opdrachtgever van Projob, durft te dromen en doen is duidelijk: hij gaf een goede baan als controller bij Philips op om te ondernemen. Na Straight Dental, leverancier van innovatieve tandartsproducten, volgde Toupim dat haarbanden maakt voor mensen met kanker, van hun eigen haar. “Als je onderneemt vanuit hart en hoofd word je uiteindelijk veel blijer en succesvoller dan wanneer je er puur zakelijk in staat.”

Jij droomt, durft en doet? 

“Ja, ik geloof erin dat je dingen waarvan je droomt, moet proberen. Toupim past heel goed bij mijn droom om iets te doen waar mensen echt blij van worden. En aan de ondernemerskant vind ik het leuk om iets te laten groeien, dus dit past mij heel goed.” 

Is het moeilijk personeel te vinden?

“Dat valt op zich mee. Met wat wij doen, spreken we ook een bepaalde groep mensen aan die betekenisvol werk wil doen. Het maken van een band met eigen haar is alsof je een kunstwerk maakt.” 

Hoe vind je geschikt personeel?

“Aan een cv kan ik niet zien of je hier goed in bent. We gaan het gesprek aan om te kijken of je creatief en handig bent. Uiteindelijk moet blijken of het past, want iedereen leert dit vak op zijn eigen manier. Een van de makers is via Projob binnengekomen en dat blijkt een hele goede.”

Wanneer je iets voor iemand kunt betekenen, geeft jou dat ook iets

Hoe is de samenwerking met Projob?

“Ons contact is heel persoonlijk, maar natuurlijk ook zakelijk. Projob waardeert die persoonlijke band ook erg. Dat maakt het samenwerken makkelijker, want dan snap je elkaar. Wanneer je dezelfde mindset hebt en elkaar vertrouwt, is alles bespreekbaar. Dingen kunnen super professioneel geregeld zijn, als je dat onder zakelijk verstaat, en daarnaast kun je ook een goede band hebben en op een heel fijne manier samenwerken. In die categorie valt Projob voor mij.”

En die insteek van werken hebben jullie blijkbaar met elkaar gemeen?

“Ik denk dat we elkaar daarin inderdaad vinden. Bij Toupim vinden we bijvoorbeeld dat kinderen ongeacht hun financiële situatie een Toupim-haarband moeten kunnen hebben. Dus tot 18 jaar hoeven ze niets te betalen. Deze jonge mensen zijn er blij mee en delen dit met anderen. Ik geloof dus dat je kunt ondernemen vanuit je hart en hoofd en dat je dan uiteindelijk veel blijer en succesvoller wordt, dan wanneer je er puur zakelijk in staat. Daar zie ik ook een overeenkomst met wat Marja gelooft: dat wanneer je iets voor iemand kunt betekenen, dat jou dat ook iets geeft.”